Alla inlägg den 25 mars 2008

Av Kaela - 25 mars 2008 20:56


Ja det är en bild som jag älskar- och också talesättet som jag nästan mest gillar det andra...men havet består av droppar.


Den dikten bara kom,fick skriva ner den över "Reinfelds ansikte" hehe -  i nån tidning jag fick tag i i hastigheten.

Så är det ofta för mig.

Dikter hamnar på plastpåsar, servetter, kvitton....


Stor kram till dig!

Av Kaela - 25 mars 2008 19:14


Låt alla blommor blomma. Den äng är vackrast och färgrikast som kan visa upp olika sorters blommor, i olika former och färger. Kräver man att alla blommor skall dofta lika och se likadana ut, får man en äng som är färglös och trist.
R-L Luukanen.

Av Kaela - 25 mars 2008 19:07



Optimismen är till sitt väsen inte en åsikt om den aktuella situationen
utan en livskraft,
en kraft att hoppas där andra resignerar,
en kraft att bära bakslag, 
en kraft som inte släpper ifrån sig framtiden till pessimisten
utan tar den i anspråk för hoppet.

(Dietrich Bonhoeffer  1906-1945)   
(skrivet i ett koncentrationsläger)  

Av Kaela - 25 mars 2008 18:54


 

Vi tror att det vi gör bara är en droppe i havet. Men om den droppen saknades vore havet mindre.

har också hört det sägas så här:


Vi tror att det vi gör bara är en droppe i havet. men havet består av droppar.

Av Kaela - 25 mars 2008 18:48

Personalen på Byrån mot diskriminering och jag brukar alltid ta en kafferast tillsammans klockan 10.00 på förmiddagen.

men idag blev det faktiskt en eftermiddagsstund också.

Alla är vi ju lite påverkade av den snö som bäddat in hela stan och som fallit oavbrutet hela dagen....så det behövdes en extra paus.

Snöskottandet tog ju också på krafterna.

Då kom vi att prata om vad livet egentligen är- utifrån ett kort som en av dem hade fått till Påsk.


Tar mig friheten att återge vissa av de saker som kortet påstod att livet är:

Livet påminner väldigt mycket om en mattelektion i gymnasiet. Varje gång man har löst ett problem väntar läraren på att få ge en ett till.

****

Livet är som en golfboll: många hårda slag och sedan hamnar man i ett hål i marken.

****

Livet är en dans på rosor. Tyvärr har rosor även taggar.
****
En del ser sitt liv som en bagatell och så blir det heller inte större.
*****
Livet är som en kontorsstol, det gäller att ha rätt inställning.
*****
Kör försiktigt! Kom ihåg att det inte bara är bilen, som kan återkallas av sin tillverkare.


Det där med att köra försiktigt gäller i högsta grad just nu - här i "Peking" i alla fall.

halt och moddigt och is under snön.

Jag kan lova att man får gå försiktigt också om man inte vill studera akuten inifrån!

Av Kaela - 25 mars 2008 18:43

anebettan. blev djupt berörd över det du delade om hur det är att gå i väggen.

Kul att du gillade dikter som jag återgivit anebettan

Det är viktigt att låta sina vänner ta en paus när de behöver.
Och du Frump skriver så härligt att "inte överger man en vän som vill ta en paus"

Ulla - du trogna fina vän- hur är det med din förkylning, visst var du dålig?


En stor kram till er alla!

Av Kaela - 25 mars 2008 13:04

Ibland finns det omständigheter som tvingar människor att ta en paus.
För ett ögonblick så stänger man ner allting.
Mina frivilligarbetare tar ibland time-out.

kan inte göra uppdrag på ett tag.

Där är toleransen stor.

Men om vi har en vän som plötsligt säger: Just nu orkar jag inte med livet- jag drar mig undan.
Klarar vi att acceptera det utan att känna oss svikna och/eller bortstötta.
När det är ett måste för att inte känslomässigt och kanske fysiskt helt gå under.

Det värsta när människor tar en paus är  - det är ju inget man bokar in i almanackan.
För kunde vi göra det så skulle vi hinna avsluta alla affärer vi har omkring oss.
Nu fungerar varken livet eller verkligheten så att det i almanackan står.
Tar en paus - utbränd - sliten - tvingad att ta hand om sig själv för tillfället.
Jag inbillar mig faktiskt att om vi vågade säga det ibland till dem vi har omkring oss skulle inte lika många som nu gå i väggen.

För att slippa gå i väggen handlar det ju om att hitta en dörr.

Och att ta en paus är just en sådan dörr.
Men det är svårt gentemot omvärlden som naturligtvis inte vet varför man plötsligt tar en paus.

Frågan är - hur generösa är vi mot varandra när någon tvingas ta en paus från allting.

Hur stor medkänsla har vi?

Kan vi förstå och acceptera.?


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards