Alla inlägg den 21 mars 2008

Av Kaela - 21 mars 2008 20:00


När vi längtar efter ett liv utan svårigheter,
påminn oss då om att ekar växer sig starka i motvind
och att diamanter framställs under tryck

Peter Marshall

Av Kaela - 21 mars 2008 19:56


Ni vet allihop hur det hände:
"En av Eder" ... och denne var jag.
Det kom köld i min hud och det brände
som glödgade gisselslag.

Hängläppad jag stod som en fåne.
Så bar mig sandalerna fort
under midnattens glosögda måne
mot översteprästens port.

Mitt ärende slog som en bräcka.
Den fryntlige Hannas sken
som en nytvättad gris vid mitt fräcka
inträdesord: Nazarén.

Och priset på Åsnemessias?
- Rätt märkligt hur vi tagit fel
på nardustflaskan, Marias,
dock bjöds jag en tiondel.

Min siffra var bara ett infall,
Jag bugade för deras bud.
Fast trettio silverpengar
är dåligt batalt för en gud.

Jag log lite blekt - och jag kräktes
mitt under Kaifas tal,
men jag bar genom isigt töcken
min gärning till Kidrons dal.

Sen vandrade jag några dagar
allena i bygden och såg
djupt i den djupa mullen
och högt emot molnens tåg.

De spetälske fick mina drakmer
jag sa: det är orent guld
men de ropade: Löne dej Herren
och vare dej städse huld.

~Nils Ferlin~..

..

Av Kaela - 21 mars 2008 18:22

Idag är det inte mycket påskkänsla vad vädret beträffar i alla fall.

Det är kallt och det snöar och det blåser. Nordliga vindar.

Men det är väl bara att se det positiva i det hela.

Man får kura i soffhörnan utan dåligt samvete.

Med TV eller/och en bok.

Imorgon ska lilla Pixie möta sin skånska moster.
Hon och hennes sambo tar tåget.

Så gissa om jag är glad att de inte kör mellan Lund och Stockholm.
Hoppas bara att inte tåget fastnar någonstans.

Men det år då denna moster föddes i maj var det 2 grader kallt på midsommaraftonen så hon fick redan från början lära sig att det där med vår och sommar kan se ganska olika ut.



Av Kaela - 21 mars 2008 15:16

 

Besök din far, medan
din far i livet är.
Han väntar dig tåligt,
alltid rolös faderligt kär

Klandrar ej, om du kommer sällan
endast en tyst undran dig ger.
Han inget mer av dig saknar
om dig han framför sig ser.

Inga glädjande ord dig svallar,
men i blicken du kan se,
när dig han gästar med kaffe,
och omtanke till dig vill ge.

Nyfiket han frågar dig inget,
ty inom sig han ser,
när glädjen trycker i bröstet
eller sorgen dig smärtan ger.

Han tröstar dig ej. Han kan,
som bara en far förmår,
ge dig dagliga lättsamma ord
så sorgens band hos dig förgår.

Vid dörren han vemodigt lyssnar
hur dina steg sakta dör ut.
Sitter väntande åter i tystnad
Ett möte med mening är slut.

Och åter i hans fönster
ett fladdrande ljus dig lär.
Besök din far, medan
din far i livet är.
"Moses"

Av Kaela - 21 mars 2008 15:11

 

Det var en  gång en kung som erbjöd en belöning till den konstnär som kunde måla den bästa bilden om stillhet.
Många konstnärer deltog i denna tävling.
Kungen tittade på alla tavlorna, men det var bara två som han verkligen tyckte om och valet stod mellan dom.


En bild föreställde en lugn sjö blank som en spegel som de omgivande höga bergen speglade sig i.
Himlen var klarblå sånär som på några fluffiga vita moln.
Alla som såg denna bild tyckte att det var en perfekt bild av stillhet och frid.


Den andra tavlan hade också berg, men dom var ojämna och kala.
Från en himmel i uppror blixtrade det och regnade kraftigt.
Utmed en sida på berget rann ett skummande vattenfall. Den här tavlan såg verkligen inte fridfull ut.
Men när kungen tittade noga, såg han bakom vattenfallet en liten buske som växte i en skreva i berget
och där hade en fågelmamma byggt sitt bo.
Där, mitt i den våldsamma forsen satt fågelmamman i sitt bo . . . en bild av fullständig stillhet.


Vilken tavla tror du vann?


Kungen valde den sistnämnda tavlan.
Vet du varför?
 ”Därför att”, förklarade kungen, ”stillhet innebär inte att vara på en plats där det inte finns oväsen,
besvärligheter eller hårt arbete.
Stillhet innebär i stället att befinna sig mitt i detta men ändå vara lugn i sitt inre.
Det är det som är innebörden av stillhet”.

Av Kaela - 21 mars 2008 15:10

Tack för ditt avtryck Florense. Den boken skrivs härmed upp på min önskelista!

Av Kaela - 21 mars 2008 12:16

Fick en bok i julklapp - och trots den ovanliga storleken såg jag genast vad paketet innehöll: en bok.
Den hette ”Långsamhetens lov, eller vådan av att åka moped genom Louvren” och var skriven av Owe Wikström.
Den såg intressant ut och jag lade den genast i ”måste-läsa-högen” på nattduksbordet.
Eftersom jag inte hann just då; eftersom jag måste avsluta en massa saker på mitt arbete …på min fritid …för min familj – men självklart skulle jag läsa den …senare.
När jag efter två månader hittade boken igen, där i högen av övriga böcker på nattduksbordet, och slog upp första sidan så inleddes den med ett citat av Seneca som levde omkring år 50 e Kr: ”Människor äro ivrigt sysselsatta med planer för att förbättra sina liv./…/

Det flyttar fram varje dag, det rycker bort det närvarande medan det ger löften om ett ovisst kommande.
Det största hindret för ett verkligt liv är den förväntan som beror av morgondagen, men förlorar den dag som är.
Du ordnar och ombesörjer vad som ligger i ett ovisst ödes hand, men vad du har i din egen hand det låter du fara”....

Av Kaela - 21 mars 2008 12:14

Tjugo år från nu
kommer du att vara mer besviken
över de saker du inte gjorde än över de saker du gjorde
Segla iväg från en säker hamn
Fånga förliga vindar i dina segel
Utforska
Dröm
Upptäck

Mark Twain

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards