Alla inlägg den 26 mars 2008

Av Kaela - 26 mars 2008 22:04



Nu mina kära vänner är det dags att krypa till kojs.

Imorgon är igen en sån där mastodontdag på 13 timmar på jobbet.

Enda nackdelen med det här jobbet som jag älskar är att de dagarna duggar tätt ibland.

Sov gott!

Av Kaela - 26 mars 2008 21:33


Något som måste uppskattas hos små barn är att de inte går runt och visar fram foton av föräldrarna.
Tage Danielsson

Av Kaela - 26 mars 2008 21:29


Jag har en massa saker som jag hittar här och där och spar för att jag tycker om det- men det man bara spar- det blir malätet- därför delar jag med mig av en fin berättelse som jag inte vet vem som har skrivit!


En åttaårig pojke närmade sig en äldre man som stod framför en önskekälla och tittade upp i dennes ögon och frågade:
”Jag har förstått att du är en mycket klok människa. Jag skulle vilja veta livets hemlighet”.

Den äldre mannen tittade  ned på pojken och svarade:
”Jag har tänkt en hel del under mitt liv och hemligheten kan sammanfattas med fyra ord:

Det första är tänk. Tänk på de värderingar som styr ditt liv.

Det andra är tro. Tro på dig själv grundat på dina tankar om de värderingar som kommer att styra ditt liv.

Det tredje är drömma. Dröm om de saker som kan hända, grundat på din tro på dig själv och de värderingar
som kommer att styra ditt liv.

Det sista är våga. Våga förverkliga dina drömmar, grundade på din tro på dig själv och dina värderingar”.

Och med det, sa Walter E. Disney till den lille pojken:
”Tänk, Tro, Dröm och Våga”

Av Kaela - 26 mars 2008 21:19


Demokrati är det samhällssystem i vilket du säger vad du vill och gör som du blir tillsagd.

Människorna kan delas in i två grupper: en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar.

För att komma på samma

Av Kaela - 26 mars 2008 16:02


En lååång årsrapport om vad vi egentligen uträttar som frivilligcentral.

var lite nervös för den innan. Eftersom kommunen ger oss ett visst verksamhetsbidrag ska vi ge rapporter om vad som sker.

Och jag blev själv imponerad.


Tänka sig -denna Frivilligcentral förmedlar 20 000 frivilligtimmar per år.

Över tusen besök  har vi per år.

Oj...undra på att det går åt kaffe.

Och tusentals brev och mail.

Förutom allt annat!


Just nu känner jag mig som en säck potatis.

helt slut.


Av Kaela - 26 mars 2008 16:01


Vem har satt
havets gräns?


Var går vägen
till Ljusets ursprung?


Var fanns vi
du och jag
när jorden blev till?


Vi som är små sandkorn
i ett oändligt kosmos
talar
som om vi visste allt.


Istället borde detta enorma
Universum


med alla stjärnor och planeter
hav och stränder
träd som grönskar
ljus som håller oss vid liv



ge oss barnets förundran
Kaela



Av Kaela - 26 mars 2008 15:59

ja han skrev bra Jonna.helt rätt.

Och ja, nix-registret är jag redan ansluten till- fungerar något så när.

ha det gott och behåll dig!

Av Kaela - 26 mars 2008 11:17



Vi rusar omkring i livet med en massa måsten och borden. Måste finnas till hands, måste hinna med, måste se ut, måste aktivera sig själv och barnen, måste städa, måste handla, måste må bra, måste utbilda sig och lära sig mer, måste motionera, måste vara aktiv i skolan, måste och åter måste. Dessa måsten handlar helt och hållet om att söka efter att vara rätt, men för vem? Våra uttryck av aggressivitet, instängdhet, retlighet, trötthet, ovilja, samarbetsproblem, att alltid vara till lags, att alltid ställa upp, att ta hand om andra och våra symtom/sjukdomar är för de flesta ett led i vad det innebär att leva. Sättet vi lever på bevisar att vi inte lever sanningsenligt mot oss själva och därmed heller inte mot våra medmänniskor.

När vi lever efter hur vi tror att vi måste vara, när vi är rädda för att inte vara som alla andra , så lever vi som fångar av andra, vi sitter fast i en massa band. Vi gör allt detta bara för att vi inte har en inre trygghet att vi är trygga i oss själva.

Vår inre trygghet och om vi är trygga i oss själva visar sig i hur mycket vi måste försäkra oss om. Kan jag gå ut och stå för den jag är, utan bekräftelse från andra?
Kan jag gå ut och stå för mina känslor, utan bekräftelse från andra? Kan jag gå ut och stå för det jag tycker, tänker och tror, utan bekräftelse från andra? Här finner vi våra svagheter, som vi faller offer för.

Vårt sätt att leva är en inre svaghet det gör oss bundna, eftersom livet är ett sökande efter andras bekräftelse. Vi blir bundna till att vara på ett visst sätt.
Egentligen är det friheten som vi hela tiden söker.

Den frihet vi i stället ger oss är utlandssemester, mycket pengar, barnvakt osv.
Den friheten är egentligen bunden, för den friheten kan vi inte bara ge oss utan något eller någon till hjälp. Alltså är vi fortfarande bundna.

Det handlar om att bygga upp den inre tryggheten och förtroendet till sig själv, för då får vi friheten genom oss själva. Friheten ligger i att se sitt eget värde, när vi gör det så håller vi inget tillbaka, vi blir då fria med oss själva. Vi har då en inre styrka.
För att bygga upp den egna styrkan så krävs det att arbeta med sig själv, med sitt eget livsmönster.

Vårt livsmönster visar vilka vägar vi gått/går och hur? De vägar vi gått beror helt och hållet på våra känslor, hur vi sökt accepterande, hur vi funnit det osv. Vi har helt enkelt format oss efter hur vi funnit accepterande på grund av våra svagheter. Vi har stoppat undan oss själva. I en del fall, har vi svalt vår egen önskan, som senare bildat en sårbarhet, ett vrede osv., inom oss.
Mitt livsmönster som jag själv har är svårt att se, jag kan vägarna utantill, så det har blivit en vana och därför ser jag inte hur jag går. Hur upptäcker jag mitt livsmönster då? Genom att vara uppmärksam på mina intryck, varför jag berörs? Mina intryck är tolkade genom mina egna känslor så på grund av min tolkning upplever jag det på ett visst sätt, på mitt sätt.

Genom mina uttryck visar jag mitt livsmönster för andra och ger andra intryck. Jag visar det tex. genom att den sista droppen fyllde bägaren och mitt uttryck blir aggressivt. Att det blev ett aggressivt uttryck just då, kanske ingen förstår, för de vet inte hur mycket i mitt livsmönster som jag hållit tillbaka, hur många gånger jag inte sagt nej, men önskat. Hur många gånger jag tillåtit mot min egen vilja och allt på grund av rädsla för att vara ärlig mot andra, en rädsla för att inte vara rätt sätt

När vi mår dåligt på ett eller annat sätt, så har vi lätt för att lägga skulden på andra och på situationer i livet. Vad hjälper det? Vi mår inte bättre, vi finner inget välmående i att skuldlägga någon, men det är ju lätt.

När vi lägger skulden på andra så ska vi tänka på att de också har ett livsmönster och deras livsmönster styr hela deras liv med deras svagheter som har gjort att de format sig till de människor som de är i dag. För att komma till rätta med sitt eget välmående, för att lämna det liv vi lever idag bakom sig, så krävs det att var och en arbetar på att förändra sina egna livsmönster, men inte förändra för att bli rätt för andra, utan för att bli rätt och sann mot sig själv.

Livsmönstren som vi bär på och går i, visar vi för andra och då visar vi andra ett sätt att leva på, en möjlighet att gå i livet. Vi formar vårt eget livsmönster. Vi gör många val varje dag. Vi har behov av att ta ansvar för de val vi gör och stå för dessa. Vi gör även val när vi tillåter andra att bestämma, vi har då valt att de får välja.

Tiden är också av stor vikt i detta. Vad gör vi med den? Hur använder vi den?
För det mesta så använder vi nuet till att forma morgondagen efter gårdagens problem. Vår tid innehåller ofta tankar om hur det varit och hur det ska bli. Många gånger svarar vi andra och våra egna intressen med, vänta eller sen. Vad väntar vi på och hur länge? När kommer sen? kommer den dagen överhuvudtaget?

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards