Alla inlägg den 23 mars 2008

Av Kaela - 23 mars 2008 10:43












 Ge människor mer än vad de förväntar sig och gör det Du tycker om.

* Tala långsamt,men tänk snabbt.

* Döm inte någon på grund av dennes släkting.

* Tro inte allt du hör,spendera inte allt du får och
sov inte så mycket som du skulle vilja.

* Ha alltid ett varmt hjärta.

* Le när du svarar i telefon,den som ringer hör att du ler.

* Låt inte ett litet missförstånd förstöra en stor vänskap.

* Lär dig alla regler,och bryt en del.

* När du upptäcker att du gjort fel,rätta till det genast.

* Om någon ställer en fråga som du inte vill svara på,
le och fråga istället: Varför vill du veta det ?

* Driv aldrig med andras drömmar.

* Tro på kärlek vid första ögonkastet.

* Var öppen för ombyten och förändringar,men släpp inte dina värderingar.

* Avbryt aldrig någon som håller på att visa dig sin tillgivenhet.

* Närma dig köket och kärleken med djärvhet.

* Komihåg att den största kärleken och de största framgångarna
innebär de största riskerna.

Ur boken "Det är aldrig kört"

Av Kaela - 23 mars 2008 10:21

Hon stod ensam med strängar av frost i sitt hår
och spelade i nattvinden sen.
Och hon var som en harpa i salar av is,
den skälvande snöböjda en.
Och en gosse kom och hörde, som silke var hans hår
och hans öga hade tårarnas glans:
o, jag visste ej, han sade, att i fattigaste skog
så mycken skimrande härlighet fanns.

O, hör, det är toner av pärlor och guld,
det är sången om den eviga sommarens land,
av sjungande stjärnor är all himmelen full
och av härlighet stå skyarna i brand.
O, vind, du må sjunga mig från hem och hus,
du må komma mig att glömma bort moder min,
men lär mig, men lär mig att sjunga som du,
och ge mig en harpa som din.

Och vinden han sade: din glädje och gud
och mera får du ge för en harpa som min.
Om du ger mig den kärlek du ännu ej känt
och all människors lycka, är harpan din.
Ty en glädje fördold för allt kött skall du få --
men bitter som kärrblommans bär --
och en nämnlös ångest att nära dig på
och harpan jag spelade här.

Men varför skall du giva mig mörker och sorg,
när din harpa och din sång är mig nog,
fast aldrig har jag gråtit såsom i natt
när din ande över strängarna drog?
Men vinden sade: så vet att min sång
den är dånet från det dansande hav
och skräcken som ropar i vaknatten lång
och de vitaste benen i grav.

Den som älskar som mänskor kan ej sjunga som jag
och min harpa skall lära dig din moder försmå,
och nu tar jag den kärlek du ännu ej har känt,
så tag nu din harpa och gå.
Och den harpan bär du väl redan i ditt bröst
och det här är blott den snöböjda en,
och din barndom är gången, gå sjung om din höst
men skynda dig ty natten är sen.

Och han vandrade och sjöng och han kände väl
att han spelade sitt bröst till ett sår,
och för harpan han glömde att bedja
för sin själ genom tröstlösa år.
Och när han sjungit en mörkhårig jungfru
till att giva sig så vit såsom snö,
då sjöng han till harpan en visa
om att ensam och glädjelös dö.

Men hon ville ha sångarens kärlek:
du skall tacka vid din harpa för allt jag dig gav --
Och han sade: min kärlek åt en stjärna
och min harpa åt det dansande hav.
Och hon sade: du har dårat mig med sånger,
du har sjungit bort mitt hjärta i stjärnornas sken
Och han sade: när du böjer dig och gråter
då liknar du den snöböjda en.

Och hon snyftade: du tog vad jag ägde,
jag förbannar dig och kvällen, jag vill höra dig vred
Och han sade: jag ser månen som en konung gå
över mörknande dalarna ned.
Du må kasta dig i gräset och gråta,
du må dö som den vindfällda gran --
Jag skall spela vid det skummande havet
och dö som den sjungande svan.

Men han krälade som ormen mot sitt gömsle,
när solen slutat värma och kvällen blivit sen,
och så hann han sin barndoms skogar igen
och föll ned för den snöböjda en.
Och han sade: tag åter din harpa,
må ondskan spela sina visor på den!
Jag vill veta vad jag bytte för mitt renaste guld:
ge mig barndomens hjärta igen!

Och då kände han en skälvande, kvävande makt,
något sög sig i sårade bröstet fast,
och hans hjärta av stormande kärlek
det fylldes till brädden och brast.

Av Kaela - 23 mars 2008 10:15




Din tanke är en tanke. Som en bön. Var medveten om vilken bön du ber eller vilken tanke du tänker. När du ber den igen och igen och igen så låter änglarna den bli din verklighet.

Av Kaela - 23 mars 2008 10:06



Idag blir det påsklunch hemma hos svärföräldrarna.

Gott och mycket folk.

Mannen i mitt liv är en av fem bröder och alla bröderna har stora familjer.

Så gissa om ljudnivån blir hög.

 Nu börjar ju dessutom barnbarnsbarnen trilla in.

Men de är inte med nåt av dem idag.


Av Kaela - 23 mars 2008 09:34


Den judiska påskens ursprung

Det var i Egypten som det judiska folket hade levat i slaveri i ungefär 300 år, sedan de utvandrat dit från sitt eget land. Deras ledare Mose och Aron fick nu instruktioner av Gud hur de skulle bli befriade och få återvända till Israel. Vid aftontiden i månaden Nisan, skulle alla israeliter slakta ett lamm. I Bibeln står det skrivet:

"Och man skall ta av blodet och stryka på båda dörrposterna och på övre dörrträet i huset där man äter det. (lammet) Och ni skall äta det med hast. Detta är Herrens påsk. Ty jag skall på denna natten gå fram genom Egyptens land och slå allt förstfött i Egyptens land, både människor och boskap. Och blodet skall vara ett tecken, er till räddning, på de hus i vilka ni är. Ty när jag ser blodet, skall jag gå förbi er. Och ni skall ha denna dag till en minnesdag och fira den som en Herres högtid. Som en evig stiftelse skall ni fira den, släkte efter släkte. Och Israels barn gick bort och gjorde så. Och vid midnattstiden slog Herren allt förstfött i Egyptens land. Och ett stort klagorop höjdes i Egypten. FARAO kallade Mose och Aron till sig om natten och sade: "Stå upp och dra ut från mitt folk." Så förde då Herren på denna samma dag Israels barn ut ur Egyptens land."
( 2 Mos, 12 Kap.)

Detta var en stor händelse i judarnas historia, och minnet av befrielsen och återkomsten till sitt hemland firas allt sedan dess precis som Gud sade. Det är judarnas påsk. I alla judars hem finns en skrift "Hagadá". I den står det noga beskrivet hur påskfesten ska gå till.

Av Kaela - 23 mars 2008 09:22

Liksom medjulen är det inte många människor som riktigt förstår
ursprunget till alla traditioner om fastlagen, fastan (påskens förberedelsetid) och Kyrkliga (katolska) och folkliga seder och bruk har blandats ihop.
Fastlagen, fastan och en del seder omkring påsken avskaffades vid
reformationen, men många traditioner lever kvar på olika sätt
. Fastlagen, fastan och en del seder omkring påsken avskaffades vid
reformationen, men många traditioner lever kvar på olika sätt. Fastlagen var tid för god mat och fester. Man klädde t ex ut sig till
fettisdagsgubbar. Fortfarande förekommer det här och där att man
har maskerad eller folkfester då. Jämför andra länder karnevaler
("farväl till köttet"). I södra Sverige har firandet av våren ofta
knutits till fastlagstiden (våren kommer tidigare där än längre norrut).Fastlagsris torrt björkris smyckat med färgade fjädrar (från början
med färgat papper eller tygremsor). Det sätter man fram på
fastlagssöndagen (men på salutorgen finns det att köpa långt innan dess!?).
Det skall inte stå i vatten. Kanske riset kommer från den katolska tiden
då man piskade sig själv på askonsdagen, som ett tecken på botgöring
(ett maskerat pinoredskap). Blåmåndag är på tyska betyda ungefär frimåndag. Då slapp man arbeta.Fettisdagen har varit särskilt viktig i Norrland (skolbarnen var
lediga från skolan, affärerna stängde tidigare).Semlor ska ätas
bara i fastlagen och, om man är riktigt noga, bara på fettisdagen
(nu börjar de säljas redan efter jul!?). På fettisdagen var det också
vanligt att man doppade i grytanAskonsdagen var ju inte särskilt rolig, eftersom en lång fasta inleddes
då. Ibland överdrev man det tråkiga. I Norrland hände det t ex att
man blandade aska i gröten ("askegröt").Skärtorsdagen I samband med stora helger trodde man att onda
krafter var aktiva. Häxor och trollpackor (påskkärringar) for iväg
på sina kvastar på skärtorsdagsnatten till Blåkulla eller Häcklefjäll
för att möta djävulen (öarna Blå jungfrun i Kalmarsund eller Blåkulla
utanför Marstrand, eller vulkanen Hekla på Island). På 1600-talet
trodde man så mycket på detta, att kvinnor dömdes för häxeri och
brändes på bål. Än idag kryllar det av små gulliga påskkärringar och
påskgubbar nästan överallt i Sverige. Istället för att fara till Blåkulla
delar de ut påskkort och får godis eller småpengar tillbaka.Långfredagen
 Under den katolska tiden hände det att man piskade
varandra med fastlagsriset för att påminna om Jesu pina. Det sades
att björken som fått ge riset, därefter skämdes så att den blev dvärgbjörk. Påskaftonen firades med gillen (god mat och fest). Det var vanligt att
vaka in påskdagen (man sov inget på påsknatten). Man sa att man skulle
få se solen dansa på påskdagens morgon. Men man fick samtidigt vara
försiktig. Man trodde att påskkärringarna denna natt vände åter från
Blåkulla och man tände eldar och sköt för att skrämma dem. Än idag är
det vanligt med påskfyr (-eld) och påsksmällare i Bohuslän. Här och
där skjuter man upp fyrverkerier. På påskafton äter man ägg och leker
ägglekar.Påskdagen är kyrkans största högtidsdag. Jesu uppståndelse är viktig
för alla som tror på honom (han lovade att "var och en som tror mig
skall ha ett evigt liv"). I kyrkarna hälsar man varandra med "Kristus
är uppstånden!", "Ja, han är sannerligen uppstånden!" och sjunger
påskpsalmen "Vad ljus över griften, han lever o fröjd!" Påskdagen är
en festlig dag inte bara i kyrkan.
Alla affärer var stängda hela påsken.
Och ända fram till 1973 var långfredagen verkligen en lång och tråkig fredag.

Det spelades sakaral musik hela dagen på radion.
Och det var totalt nöjesförbud.Annandagen innebar slutet på nöjesförbudet. För inte så länge sedan
var annandagen den stora dagen för biopremiärer.

Utslaget björkris eventuellt smyckat med färgade äggskal.
Det är en symbol för uppståndelsen och livet: björkriset som ser dött
ut när det tas in börjar leva och får gröna blad; det hårda äggskalet
(en symbol för graven) kläcks och ut kommer en levande kyckling. Påskliljor men också narcisser och tulpaner, symboliserar
också uppståndelsen. Ur de, som det verkar, "döda" och torra lökarna
kommer liv, sköna och färggranna blommor. Många kyrkor smyckas
med mängder av påskliljor i påskdagens gudstjänster. Dessa brukar
man sedan dela ut på pensionärshem och sjukhus. Lite livsglädje till
gamla eller sjuka.Påskgåvor ger man till dem man tycker om. Det kan vara påskägg av
olika slag. Målade ägg att hänga i påskriset, tittägg av socker,
chokladägg eller stora, dekorerade pappersägg fyllda med godis.Påskbrev och påskkort har lång traditon.
Ofta delas de ut av påskkäringarna.
 Man kan skicka påskhälsningar
till vänner och bekanta (på samma sätt som julkort).Påskgodis är oftast dragerade ägg och chokladägg.


Påskharensom förekommer på påskkort och som choklad- eller
marsipanfigurer har troligen tyskt ursprung. Det märkliga med
påskharen är att den värper ägg.  Kanske är det vårsolen, påskäggen,
påskkycklingarna och påskliljorna som fått bidra med den gula färgen som vi förknippar med påsk!



Av Kaela - 23 mars 2008 09:19


Solen väckte mig idag och ett kort ögonblick kändes det som vår.

En förhoppning som strax grusades när jag tittade på termometern. -7 grader!!!!
Så idag åker långkalsongerna fram inför promenaden!


Oavsett kylan!

Det är en sprillans ny dag!

En gåva!

Av Kaela - 23 mars 2008 09:17

Då vet jag Vita!
Du vet man känner sig lätt lite subjektiv och blir rädd att man bara plågar med fotona.

Tack för besök och avtryvck och hoppas du har en underbar påsk!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards